Aktuálne verzie
pre Windows

Kanály RSS

Články: RSS / Atom
Články Mozilla.cz: RSS
Komentáre: RSS / Atom
Fórum: Atom

Firefox FAQ

Na tejto stránke nájdete skrátený prepis oficiálnych Firefox FAQ – najčastejšie kladených otázok týkajúcich sa programu Firefox. Platné pre verziu 1.5.

Obsah

Všeobecné otázky

Čo je Firefox?

Firefox je bezplatný prehliadač webových stránok s otvoreným zdrojovým kódom pre systémy Windows, Linux a Mac OS X. Je postavený na zdrojovom kóde Mozilly. Je malý, rýchly a ľahko sa používa. Ponúka oveľa viac ako program Internet Explorer, napríklad schopnosť blokovať vyskakovacie okná. Ďalšie informácie sa dozviete na stránke o Firefoxe.

Čo je Mozilla?

Mozilla je prehliadač webových stránok a komplexný balík nástrojov s otvoreným zdrojovým kódom vytvorený s cieľom dodržiavať štandardy, zvýšiť výkonnosť a možnosťou prenášania. Nadácia Mozilla Foundation koordinuje vývoj a testovanie prehliadača Firefox prostredníctvom diskusných fór, nástrojov na vývoj softvéru, vydávania programov a nástrojov na zaznamenávanie a ladenie chýb. Ďalšie informácie (v slovenčine) o organizácii Mozilla nájdete na stránkach Mozilla Europe.

Aký je rozdiel medzi Firefoxom a Mozillou?

Mozilla (Application Suite, tiež známa ako jej nástupca SeaMonkey) je komplexný balík webových programov – prehliadača, e-mailového klienta, klienta na chatovanie atď. Firefox je len prehliadač. Je teda pre vás lepšou voľbou napríklad v prípade, že už používate iného e-mailového klienta. Pretože je Firefox menší než Mozilla Suite, je rýchlejší a ľahšie sa používa. Firefox ale nie je osamostatnený prehliadač z balíka Mozilla. Používateľské prostredie Firefoxu je v mnohých veciach odlišné. Firefox má napríklad prispôsobiteľné panely s nástrojmi.

Je Firefox bezpečnejší než Internet Explorer?

Áno, Firefox a všetky ostatné produkty pod značkou Mozilla sú bezpečnejšie. Prečo? Zoznam najdôležitejších dôvodov:

  • Nie je integrovaný do systému Windows, čo pomáha pri ochrane pred škodami spôsobenými vírusmi a hackermi.
  • Nepodporuje technológie VBScript a ActiveX, ktoré sú pôvodcami mnohých bezpečnostných dier programu IE.
  • Pri návšteve webovej stránky pomocou Firefoxu sa nenainštaluje automaticky žiadny spyware ani adware.
  • Firefox nepoužíva technológiu Java VM od spoločnosti Microsoft, ktorá má viac bezpečnostných trhlín než iné technológie Java VM.
  • Máte vo svojich rukách úplné ovládanie súborov cookies.

Je Firefox zadarmo?

Áno! Firefox je softvér s otvoreným zdrojovým kódom. Znamená to, že ktokoľvek ho môže voľne prevziať, používať, rozširovať v neupravenej podobe iným ľuďom a dokonca prezerať alebo upravovať zdrojový kód pri splnení podmienok licencie Mozilla Public License.

Môže Firefox fungovať spolu s Mozillou?

Áno. Firefox a Mozilla Application Suite používajú odlišné profily, ktoré sa navzájom neovplyvňujú. V systéme Linux sa však môžu pri spustení Firefoxu vyskytnúť problémy, ak už je spustený program Mozilla Application Suite.

Kde si môžem Firefox prevziať?

Firefox (v slovenčine) si môžete prevziať na našej stránke Na prevzatie.

Ako sa Firefox inštaluje?

Informácie nájdete na tejto stránke.

Ako sa dá Firefox odinštalovať?

Ak je Firefox nainštalovaný v systéme Windows pomocou inštalátora, odinštalujte ho štandardným spôsobom, teda pomocou ponuky Štart > Nastavenie > Ovládací panel > Pridanie a odstránenie programov. Ak je Firefox nainštalovaný pomocou komprimovaných archívov, jednoducho odstráňte priečinok, do ktorého bol rozbalený. Ak chcete, môžete odstrániť aj priečinok profilu, ktorý obsahuje všetky záložky a nastavenia.

Aký je rozdiel medzi vydaním (release) a nočným zostavením (nightly build)?

Vydania sú vo všeobecnosti stabilnejšie verzie Firefoxu, ktoré by si mala prevziať väčšina používateľov. Nočné vydania sú vydávané každú noc a obsahujú najnovšie zmeny vrátane nových funkcií, ale aj nových chýb. Nečakajte, že v nočných vydaniach bude všetko fungovať.

Je Firefox k dispozícii v mojom jazyku?

Pokiaľ ide o slovenský jazyk tak áno (a mnoho iných). Pretože je Firefox projekt s otvoreným kódom, prispievatelia nepretržite pracujú na preklade Firefoxu do ďalších jazykov. Zoznam všetkých dostupných jazykov sa nachádza na tejto stránke.

Kde je e-mailový klient?

Firefox je len prehliadač webových stránok, nie je to komplexný balík internetových aplikácií. Mozilla Foundation však vydáva aj výborného e-mailového klienta, ktorý sa nazýva Mozilla Thunderbird.

Som používateľ systému Linux. Podporuje Firefox XFT?

Áno, oficiálne vydania podporujúce XFT sú k dispozícii na stránkach Mozilla.org. Ďalšie informácie nájdete v poznámkach k vydaniu.

Kde sú uložené moje záložky, heslá a ostatné osobné údaje?

Firefox ukladá vaše osobné nastavenia (napríklad záložky, vyrovnávaciu pamäť a údaje zadávané do webových formulárov) do priečinka profilu. Informácie o spravovaní profilov nájdete v nasledujúcej často kladenej otázke.

Ako mám spustiť Správcu profilov?

Správca profilov sa používa na spravovanie viacerých profilov. Ak chcete spustiť Správcu profilov, postupujte podľa tohto návodu.

Ako mám preniesť svoj profil alebo obnoviť zálohovanú kópiu?

Umiestnenie priečinka profilu možno zmeniť. Užitočné to je v prípade, že máte celý priečinok profilu niekam skopírovaný a chcete Firefoxu ukázať jeho umiestnenie. Podrobné pokyny (v angličtine) k presúvaniu existujúceho profilu alebo obnoveniu zálohovaného profilu nájdete na tejto stránke. Prípadne si prečítajte slovenské návody.

Čo je Talkback?

Ak program Firefox spadne, objaví sa program nazvaný Talkback s výzvou, či chcete odoslať informácie o spadnutí. Talkback nie je spyware, adware ani nič podobné. Používateľom sa zobrazí jasná otázka, či chcú odoslať správu. Bez vášho výslovného súhlasu nebude nič odoslané.

Môžem nejako pomôcť?

Máme záujem na tom, aby ste pomohli rozšíriť naše ciele svojim priateľom, členom rodiny a spolupracovníkom. Ak ste napríklad študent, môžete program rozšíriť vo svojom okolí (na internáte alebo v škole). Do šírenia informácií o Firefoxe sa môžete zapojiť aj prostredníctvom stránky Spread Firefox. Šírenie Firefoxu prostredníctvom výmenných sietí je vítané. Ak píšete svoj blog, dajte vedieť o Firefoxe svojim čitateľom.

Prečo som nedostal odpoveď na e-mail, ktorý som vám poslal?

Použite MozillaZine fórum alebo naše slovenské fórum.
Fórum na MozillaZine číta tím vývojárov Firefoxu pravidelne. Dostávame veľa e-mailov a váš e-mail sa v tej záplave môže stratiť. Ďalšie kontakty na členov slovenského lokalizačného tímu nájdete na stránke O nás.

Ako sa hláskuje Firefox? Akú má skratku?

Firefox sa hláskuje F-i-r-e-f-o-x. Len prvé písmeno je veľké (t.j. nie FireFox, Foxfire, FoxFire ani nič iné). Uprednostňovaná skratka jeho názvu je Fx alebo fx.

Kto pracuje na vývoji Firefoxu?

Mnoho ľudí. Zoznam ľudí, ktorí prispeli, nájdete vo Firefoxe v ponuke Pomocník > O programe > Tvorcovia.

Kam môžem poslať požiadavku na funkciu?

Napíšte svoju požiadavku do fóra Firefoxu.

Zásuvné moduly

Ako mám nainštalovať zásuvné moduly?

Všetky zásuvné moduly možno nájsť prostredníctvom nášho zoznamu najpoužívanejších zásuvných modulov. Na tejto stránke nájdete aj informácie o spôsobe inštalácie v jednotlivých systémoch.

Rozšírenia

Čo je rozšírenie?

Rozšírenia sú malé aplikácie, ktoré vylepšujú prehliadanie vo Firefoxe. Pridávajú do Firefoxu nové funkcie. Umožňujú, aby bol Firefox malý a zbytočne nenafúknutý. Každý, kto potrebuje ďalšie funkcie, si môže prevziať príslušné rozšírenie. Ak potrebujete niektorú konkrétnu funkciu, máme pre vás prehľad nazvaný Chcem rozšírenie, ktoré….

Kde môžem nájsť rozšírenia?

Základným zdrojom rozšírení je stránka Firefox Add-Ons. Slovenská komunita Mozilla má pre vás pripravených viac ako 300 rozšírení preložených do slovenčiny. Nájdete tam aj návod na inštaláciu rozšírení.

Ako mám inštalovať rozšírenia?

Keď na stránke nájdete odkaz na prevzatie alebo nainštalovanie rozšírenia, kliknite naň. Ak vás Firefox požiada o uloženie súboru XPI, urobte tak a použitím ponuky Súbor > Otvoriť súbor... otvorte prevzaté rozšírenie vo Firefoxe.
Môžete tiež otvoriť okno Doplnky (Nástroje > Doplnky) a do neho presunúť myšou súbor alebo odkaz.

Ako mám odinštalovať rozšírenia?

Vyberte vo Firefoxe ponuku Nástroje > Doplnky, kliknite na panel Rozšírenia, vyberte rozšírenie, ktoré chcete odinštalovať, a kliknite na tlačidlo Odinštalovať.

Chcem viac funkcií prehliadania na kartách

Ak chcete ďalšie funkcie prehliadania na kartách, pozrite kategóriu Prispôsobenie vzhľadu na stránke Firefox Add-Ons alebo použite príslušný filter na stránke lokalizovaných rozšírení. Pomocou rozšírení môžete pridať funkcie ako sú napríklad správa skupiny kariet, náhľady obsahu kariet, nastavenie poradia zatvárania kariet a mnohé iné funkcie.

Podporuje Firefox ovládanie myšou (Mouse Gestures)?

Áno, pomocou rozšírenia Mouse Gestures, čo je funkcia veľmi podobná tej z programu Opera. Umožňuje navigáciu jednoduchými pohybmi myšou. Ak napríklad chcete prejsť o stránku dozadu, podržíte tlačidlo a pohnete myšou doľava.

Prechod z iného prehliadača

Môžem použiť vo Firefoxe záložky z programu Netscape 6 až 7 alebo z Mozilly?

Áno, môžete! Informácie nájdete v tomto postupe.

Môžem zdieľať svoje záložky s Firefoxom nainštalovaným v druhom systéme?

Áno, aj to je možné! Postup je uvedený na tejto stránke. Svoje záložky môžete ukladať aj na internete a mať tak k nim prístup odvšadiaľ.

Čo so záložkami Opery?

Záložky Opery možno konvertovať pomocou bezplatnej služby online Opera-To-Mozilla Bookmark conversion. Alebo ich v Opere exportujte do formátu HTML a vo Firefoxe importujte pomocou ponuky Záložky > Správa záložiek > Súbor > Importovať > Zo súboru.

Som používateľ programu Galeon alebo Konqueror. Môžem importovať svoje záložky do Firefoxu?

Programy Galeon a Konqueror používajú na ukladanie svojich záložiek formát XBEL. Firefox nedokáže tieto súbory importovať priamo, pretože ukladá záložky vo formáte HTML (zatiaľ čo formát XBEL je XML). Obidva programy (Galeon a Konqueror) však ponúkajú možnosť exportu záložiek do formátu Mozilla/Netscape. Na import záložiek potom môžete použiť postup uvedený v predchádzajúcej otázke.

Ako môžem do Firefoxu skopírovať svoje heslá z Mozilly?

Ak používate v Mozille zašifrované heslá, prejdite do priečinka profilu Mozilly a skopírujte súbory xxxxxxxx.s a key3.db do svojho priečinka profilu Firefoxu. Premenujte súbor xxxxxxxx.s na signons.txt.

Používanie

Ako si môžem prispôsobiť panel s nástrojmi?

Panely s nástrojmi si môžete prispôsobiť a vybrať, ktoré tlačidlá tam chcete vidieť, pridať ďalšie panely s nástrojmi alebo zmeniť veľkosť tlačidiel. Zmeny môžete robiť pomocou ponuky Zobraziť > Panely s nástrojmi > Prispôsobiť. Objaví sa nové okno, ktoré obsahuje položky panela s nástrojmi, ktoré sú k dispozícii. Jednoducho ich chyťte myšou a pretiahnite na panel nástrojov (na požadované miesto). Ak chcete niektoré položky z panela s nástrojmi odstrániť, pretiahnite ich myšou z panela do okna Prispôsobiť. Položky panela s nástrojmi môžete umiestniť aj na panel s ponukou! Tak môžete umiestniť všetko do jedného riadka a ušetriť tak miesto na obrazovke.

Môžem si prispôsobiť ikonu Firefoxu na paneli úloh?

Áno, môžete. Postupujte podľa tohto návodu.

Môžem použiť vo Firefoxe iné témy?

Áno! Navštívte stránku Témy na Firefox Addons, kde nájdete všetky témy, ktoré sú k dispozícii.

Aká je klávesová skratka pre funkciu XYZ?

Zoznam najpoužívanejších klávesových skratiek nájdete na tejto stránke.

Používam niekoľko počítačov. Ako môžem medzi nimi zdieľať svoje záložky?

Ak chcete zdieľať záložky medzi počítačmi, môžete použiť službu online, napríklad Netvouz alebo del.icio.us. Budete tak môcť ukladať svoje záložky na webe a mať k nim prístup z ktoréhokoľvek počítača. Vaše záložky budú verejné (takže z nich budú mať osoh aj iní používatelia) alebo súkromné. Ak máte na webe k dispozícii svoj priestor (FTP), môžete použiť rozšírenie Bookmarks Synchronizer.

Kde sú bublinové popisy obrázkov?

Niektoré webové stránky používajú tag alt na zobrazovanie bublinového popisu obrázka. Tento tag nie je správny. Správny tag je title. Tag alt plní veľmi dôležitú úlohu náhradného textu pre obrázky, ktoré nemôžete alebo nechcete zobraziť. Inak povedané, webdizajnéri by mali používať pre popisy správny tag.

Keď kliknem v inom programe na odkaz, Firefox otvorí nové okno. Môžem ho otvárať na karte?

Áno, je to možné od verzie Firefox 1.0RC1. Prejdite do ponuky Nástroje > Možnosti > Karty a vyberte možnosť Otvárať odkazy z iných aplikácií na novej karte v naposledy otvorenom okne.

Používam systém Windows 95/98/Me. Prečo vidím logo systému Windows ako ikonu v oknách prehliadača?

V systémoch Windows 95/98/Me uvidíte v otvorených oknách namiesto červenej ikony Firefoxu ikonu systému Windows. Ide o chybu vo Firefoxe. Ak to chcete zmeniť, použite tento postup.

Chcem vytvoriť svoju vlastnú tému pre Firefox (alebo Mozillu). Ako to mám urobiť?

Predpokladom na vytváranie témy je znalosť Cascading Style Sheets (CSS). Ak máte čas venovať sa tomu alebo si myslíte, že toho viete o webdizajne dosť, pozrite stránku Creating a Skin for Mozilla. Užitočnou pomôckou je Mozilla DOM Inspector. Do Firefoxu ho možno pridať označením príslušného začiarkavacieho políčka počas prispôsobenej inštalácie Firefoxu.

Ako môžem upraviť niektoré ďalšie funkcie v používateľskom prostredí?

Množstvo užitočných informácií, ktoré možno použiť v súbore userChrome.css, nájdete na tejto stránke. Niekoľko tipov sa tiež nachádza v časti Tips and Tricks na stránkach podpory Firefoxu.

Kde nájdem alebo zmením hlavné heslo?

Prejdite do ponuky Nástroje > Možnosti, vyberte kartu Súkromie, Heslá a kliknite na tlačidlo Nastaviť hlavné heslo.

Riešenie problémov

E-mailové odkazy na stránke sa neotvárajú vo Firefoxe

Ak používate e-mailového klienta Mozilla (Application Suite), pravdepodobne ste zistili, že po kliknutí na odkaz mailto sa odkaz buď neotvorí alebo sa spustí program Outlook Express. Je to spôsobené tým, že sa program Mozilla Messenger v systéme Windows správne nezaregistroval ako predvolená aplikácia na spracovanie protokolu mailto. Registroval sa len ako predvolený poštový klient (v tom je mierny rozdiel). Tento problém možno opraviť manuálne. V systéme Windows XP/2000 vyberte v Ovládacom paneli položku Možnosti priečinka a kliknite na kartu Typy súborov. Tu vyhľadajte typ súboru nazvaný (Žiadne) URL:MailTo Protocol a kliknite na tlačidlo Spresniť. Vyberte akciu open a kliknite na tlačidlo Upraviť. Zrušte označenie položky Používať DDE a v poli Aplikácia vykonávajúca akciu zadajte úplnú cestu k súboru mozilla.exe. Cesta musí byť uvedená v úvodzovkách a na koniec pridajte reťazec -compose %1. Bude vyzerať takto: “C:\Program Files\mozilla.org\Mozilla\mozilla.exe” -compose %1. Iným riešením je použiť namiesto programu Mozilla Application Suite samostatný poštový klient Mozilla Thunderbird.

Ako mám vyriešiť problémy s rozšíreniami alebo témami?

Zle napísané alebo nekompatibilné rozšírenia môžu spôsobovať prehliadaču problémy vrátane pádu, pomalého zobrazovania stránok a podobne. Ak sa vyskytnú problémy, prehliadač sa nespustí, okná sú rozhádzané, alebo sa zníži výkon, môže sa jednať o problém s rozšírením alebo témou. Reštartujte prehliadač do núdzového režimu. V systéme Windows použite odkaz v ponuke Štart > Programy > Mozilla Firefox > Mozilla Firefox (Safe Mode) alebo príkazom Štart > Spustiť > firefox.exe -safe-mode. V systéme Linux spustite príkaz ./firefox -safe-mode a v systéme Mac OS X príkaz

cd /Applications/Firefox.app/Contents/MacOS/
./firefox-bin -safe-mode

Po spustení do núdzového režimu sú všetky rozšírenia zakázané a použije sa predvolená téma. Zakážte rozšírenie alebo tému, ktoré spôsobujú problémy a potom spustite Firefox bežným spôsobom.

Ako mám vyriešiť iné problémy?

Ak nastanú vážne problémy týkajúce sa záložiek, preberania súborov, umiestnenia okna, panela s nástrojmi, históriou alebo iným nastavením, odporúča sa vytvoriť nový profil. Skopírujte svoje súbory s nastavením jeden po druhom zo starého profilu do nového a po každom skontrolujte, či sa znova neobjavil problém. Informácie o jednotlivých súboroch profilu nájdete v tomto našom návode.

Tento text je skráteným prepisom oficiálnych FAQ. Niektoré odkazy vedú na anglicky písané stránky a iné zas boli prispôsobené obsahu stránok slovenskej lokalizačnej komunity.